om allting går åt helvete har jag ändå dig

 
 
Soundtrack: Dolly Parton; I will always love you
 
 
 
Kära Norrköping.
 
Det blåser säkert ifrån Bråviken idag. Och allting är mitt emellan. Inte jul, inte vår.
Inte ljust. Fast inte sådär satans mörkt som det kan vara.
Som små små löften blir dagarna lite längre.
 
 
Jag är okej här uppe. Fast du bleknar aldrig. Igår hade jag en svart fjäril inuti kroppen.
Med taggiga vingar, inte rundade. Som om någon hade klippt i den med en sådan där sicksacksax.
Och när en sådan fjäril fladdrar med sin oro inuti mig är du min väg ut.
 
 
Jag tänker:
Om allting annat går åt helvete så har jag ändå dig.
Du med dina tvärgator, koppartak, kyktorn och spårvagnar.
Du som så många gånger har räddat mig. Du som alltid varit mitt skyddsnät.
 
 
Jag tänker:
Kosta vad det kosta vill. Jag köper en lägenhet, uppfinner ett jobb
och allting skulle vara som det alltid varit fast annorlunda.
Du skulle skydda mig om natten. Du skulle bära mina steg.
Du skulle värma mig när det blåser över östgötaslätten. 
 
 
Jag tänker:
Du är min stad. Fortfarande. Alltid.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0